søndag 31. mars 2013

Ballerina cupcakes

Her kommer det en ny cookies and cream cupcake, men med ballerinakjeks isteden for oreokjeks. I disse valgte jeg vaniljemuffins med kjeksbiter og en sjokoladekremglasur som jeg dyppet i knuste kjeks, og jeg synes disse ble mye bedre. Så kan en kose seg litt 1. Påskedag...


Vaniljemuffins: ca 30 små
   80 g mykt smør
   280 g sukker
   240 g mel
   1 ss bakepulver
   1/4 ts salt
   2,4 dl melk
   1/2 ss vaniljeekstrakt eller 2 ts vaniljesukker
   2 egg
   1 pk ballerina brownies, grovhakket

190 grader i 18-20 min

Bland alt det tørre sammen med smøret til 'brødsmuler'. Blans sammen melk og egg, og tilsett litt og litt i den tørre blandingen. Fyll formene 2/3 fulle og stek midt i ovnen.   


Glasuren laget jeg litt på skjønn, så oppskriften må brukes med en klype salt.

Sjokoladekrem:
   125 g myk margarin
   ca. 350 g melis
   2,5 ss bakekakao
   4-8 ss melk

Pisk margarin og melis hvitt, og pisk deretter inn kakaoen. Så har du i et par spiseskjeer med melk som du pisker inn, og prøv med noen fler spiseskjeer melk til du har ønsket konsistens på glasuren. (Smak litt underveis. Kjenn etter om det smaker for mye smør, for søt eller det trengs mer kakao etc.)

Så knuste jeg noen ballerinakjeks i en plastikkpose, eller du kan bruke foodprocessor. Og dyppet cupcakene i smulene. Hvis du vil pynt de litt mer kan du dele kjeks i to eller fire biter å sette oppå cupcakene.


Som med kjeksene alene passer også cupcakene med et glass melk!

Nam fra Søtmons

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...