søndag 24. februar 2013

Brownies med bringebærmousse

Denne kaken ble en suksess! God browniesbunn med masse sjokoladesmak, og saftig bringebærmousse som smelter på tunga...


Browniesbunn:
   75 g smør
   200 g mørk sjokolade
   133 g sukker
   1 ss vaniljeekstraks
   2 egg
   0,9 dl mel
   
Stekes i 30 min midt i ovnen på 175 grader.

Smelt smøret i en kjele, ta den av platen og rør inn sjokoladen til den er smeltet. Ha d over i en bolle sammen med sukker og vaniljeekstrakt og pisk det sammen. Pisk inn ett og ett egg, og bland til slutt inn melet godt. Ta det over i en smurt kakeform og stek den.

Når bunnen er blitt avkjølt tar du den ut av formen og legger den over på serveringsfatet. Vask kakeringen og sett den tilbake rundt bunnen.

Bringebærmousse:
   333 g bringebær
   1 boks bringebærgelé (m/2,5 dl vann)
   100 g philadelfia
   en boks fløte (1/3 l)
   2 ss sukker
  
Lag geléen med 2,5 dl vann, og avkjøl den til den begynner å bli litt fastere, så vitt stiv. (For at den raskere skal avkjøles kan du velhge å koke opp bare ca 1 dl av vannet og blande inn resten etter at gelepulveret er oppløst) Pisk krem av kremfløten sammens med sukkeret, og lag puré av bringebærene (ferske eller frosne), og vend inn i kremen. Pisk philadelfiaen for seg selv før du blander den sammen med den avkjøte og litt faste geléen. Kan hende det ikke blander seg helt greit, men det vises ikke når du blander det sammens med bingebærkremen. Så heller du det i kakeformen over browniesbunnen og setter den kaldt.

Når den har stivnet kan du pynte med bringebær og sjokolade om du har lyst.


Nam fra Søtmons

14 kommentarer:

  1. Sjokolade er jo alles favoritt! Men det kan til tider bli litt for mye av det gode. Med denne friske kombinasjonen er det problemet løst!

    SvarSlett
  2. Lagde denne i hælga. Browniesn ble steinhard og moussen bare rant utover etter 12 timer i kjøleskap ?!? Kunne ihvartfall ikke ha i 9 dl med mel

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var dumt, men tror du kan ha lest feil i oppskriften med tanke på browniesen ihvertfall, for det står 0,9 dl, altså nesten 1 dl, ikke 9. Med moussen er jeg litt mer usikker på hvor det kan ha gått galt, for jeg har ikke hatt noe problem med å få den stiv. Kan geléen ha vært for flytende og varm når du blandet den inn eller ha stivnet for mye slik at det er derfor den ikke stivnet? Husket du forresten å halvere vannet i geléen? du skal bruke 2,5 dl med vann, ikke 5. Hvis du prøver igjen håper jeg du blir mer fornøyd med resultatet, for den smaker virkelig fortreffelig! :)

      Slett
  3. Hvor lenge skal den stå i kjøleskapet før servering? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg lot den stå over natten, men tenker det skal gå bra med 4-5 timer som jeg tror er tiden geléen bruker på å stivne :)

      Slett
  4. Okei, takk :) men vaniljeekstraks, er det det samme som vaniljeesens?:p hvor får jeg kjøpt det?

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er ikke helt d samme. Vaniljeessens er kunstig framstilt, mens vaniljeekstrakt er trekt ut vha alkohol. Har selv bare prøvd vaniljeektrakt og det skal gå an å få kjøpt i noen butikker, men jeg har laget mitt selv. Fyll et lite syltetøyglass med vodka, og ta i en vaniljestang som du skjærer i to og skraper ut frøene fra. Ha alt sammen i glasset og rist. Så kan du la det stå noen uker i kjøleskapet, mens du rister litt på det hele tiden. I oppskriften jeg fant sto det at den skulle stå i 8uker. Så er det bare å fylle på med alkohol når det begynner å bli tomt, og putte rester av vaniljestenger du bruker i andre kaker etc oppi. Når du fyller oppi mer vodka må du la den stå litt flr du kan bruke den igjen, hvis ikke smaker det mer sprit enn vanilje:) Og når jeg ikke har vaniljesktrakt så bruker jeg vaniljesukker, da dobler jeg som regel mengden som det står med vaniljeekstrakt.

      Slett
  5. Hvilken størrelse på formen anbefaler du/dere som har laget denne kaken? 24cm?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror jeg brukte 26cm form på denne, men 24cm kan nok også brukes. Mindre form vil bare gjøre kaken litt høyere:)

      Slett
    2. Brukte 26cm før eg fikk svar veldig god kake ble en stor hit :-)

      Slett
  6. Er det mulig å bruke noe annet enn egg?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Du kan bruke den browniesoppskriften du vil, så hvis du har en oppskrift på brownies uten egg kan du jo bruke den😊

      Slett
  7. Hvordan lager jeg så fin sjokoladepynt? Er det kun smeltet sjokolade?

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...