mandag 1. oktober 2012

Bountykake

En av jentene jeg bor fylte rundt tall, og når bursdagsbarnet er veldig glad i bounty, måtte det jo bli bountykake. Selv har jeg ikke spist så mye bountysjokolade, men ifølge bursdagsbarnet smakte kaken akkurat som sjokoladen...


Bountykake: 
   6 eggehviter
   3,33 dl melis
   200 g kokos

Stekes i ovnen på 150 grader i 30 min.

Pisk eggehvitene lenge til de er helt stive, tilsett melis, og pisk godt igjen, til du har en stiv marengs. Så vender du forsiktig inn kokosen til alt er blandet. Så lager du 2 sirkler på bakepapir med diameter 24cm. Og legger halvparten av kokosmarengsen utover på hver sirkel.

Stek de enten hver for seg eller begge samtidig, men steker du begge samtidig må du bruke varmluft og bytte plass i ovnen halvveis i steketiden. Stek i 30 min og til den er gylden.


Glasur:
   6 eggeplommer
   1,5 dl melis
   150 g lys kokesjokolade
   150 g smør

Smelt smøret i en kjele, ta kjelen av plata og brekk sjokoladen i biter og smelt den i smøret. La blandingen avkjøle seg helt, kan godt settes i kjøleskapet. Når blandingen er kald, pisker du eggedosis av eggeplommene og melisen, og tilsetter den kalde sjokoladeblandingen. Pisk den tykkere. Hvis glasuren fortsatt er litt for flytende kan du sette den i kjøleskapet til den får passe tykkelse. Legg halvparten av sjokoladeglasuren i mellom de to marengsbunnene, og resten på toppen. 

Jeg hadde litt dårlig tid, så måtte ta på glasuren før den var blitt tykk nok, så den fløt litt utover kanten. Men sånt skjer, så da pyntet jeg med litt revet sjokolade for å avlede fra kanten.



Nam fra Søtmons

1 kommentar:

  1. Hvis man er glad i bounty, kommer man garantert til å elske denne kaken. Tydelig kokossmak, saftig og luftig! Fikk dessverre bare tak i en liten bit av kaken,og ville gjerne ha hatt mer! :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...