søndag 5. august 2012

Tiramisu cupcakes


Her om dagen skaffet jeg meg en ny app, Hummingbirds "Cake Days"-app, med 86 oppskrifter på kaker og cupcakes. En av oppskriftene var på tiramisu cupcakes, så når pappa skulle feire bursdag fikk jeg muligheten til å prøve de...

Tiramisu cupcakes: ca. 20 små
   80 g mykt smør
   3 dl sukker
   4 dl mel
   1/4 ts salt
   1 ss bakepulver
   2 store egg
   2,4 dl H-melk
   1 ts vaniljepulver/vanilje essens

190 grader i 18-20 min midt i ovnen
   
Soaking syrup:
   2,5 dl sterk kaffe
   75 ml kahlua (jeg brukte Amaretto likør - Disaronno)
   3 ss sukker

Pisk sammen smør, sukker, mel, salt og bakepulver på lav hastighet til du har "brødsmuler". Bland sammen egg, melk og vanilje essens for hånd, og ha det i blandingen litt etter litt, og øk hastigheten etterhvert. Fyll ca 20 former 2/3 fulle og stek de til de er gyldne. Avkjøl de helt, før du skjærer ut en bit av muffinsene. Ca 2 cm i diameter og 2-3 cm dyp.

Souking syrup:
Bland sammen kaffe, kahlua og sukker i en kjele, sett den på varmen og kok opp. La det reduseres til ca. halvparten før den tas av platen og avkjøles. Jeg syntes blandingen smakte og luktet litt lite likør etter dette, så jeg tok oppi en liten dasj til med likør. Når en lager tiramisu ellers blander en ofte  sammen kaffe og kahlua uten å koke det opp, så det er sikkert en mulighet her også.

Glasur:
   400 g mascarpone ost
   50 ml kahlua
   3 dl fløte
   30 g melis
   kakaopulver for dryssing

Pisk marcarpone og kahlua til en jevn blanding. Pisk krem og melisen, og vend blandingene sammen til alt er godt blandet.


Ta ut biten du skjærte løs fra muffinsen, ha ca 1 ts av likør/kaffeblandingen på biten og 1 ts nedi muffinsen. Fyll ca halvparten av hullet med glasur og sett biten på plass. Hvis det er nødvendig skjærer du av litt av biten for å få plass, for meg var det ikke nødvendig. Så tar du på 1 stor ss med glasur og drysser kakaopulver over.


Liker du saftige muffins og tiramisu er disse toppen. De tar litt tid å lage, men er absolutt verdt det.




Nam fra Søtmons

1 kommentar:

  1. Ååååh disse så elefantastiske ut! Jeg sikler... Så bra at jeg kjøpte amaretto på TaxFree'en i går :-)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...