fredag 1. juni 2012

Sjokoladekake med jordbær


Mamma og pappa feiret 21års bryllupsdag idag, og i den anledning måtte jeg jo bake en kake. Siden det er bryllupsdag de feiret syntes jeg det passet bra med sjokoladekake...


Sjokoladekake: (liten langpanne)
   4 egg
   4,5 dl sukker
   6,5 dl mel
   3,5 ts bakepulver
   3 ts vaniljesukker
   2 ss kakao
   2,5 dl melk
   225 g smeltet smør
200 grader midt i ovnen i ca 25 min.

Pisk sammen egg og sukker til eggedosis. Bland sammen det tørre, smelt smør og mål opp melk. Sikt inn det tørre skiftvis med melk og smør. Denne oppskriften passer godt til en langpanne som er litt mindre, men du kan også justere opp oppskirften til å passe med 5 egg, og da passer den perfekt til en stor langpanne. (Da trenger den kanskje ca 15 min i ovnen)


Glasur:
   7 dl melis
   4 ts vaniljesukker
   2 ss kakao
   8 ss sm. smør
   8 ss kaffe

Lag kaffe og smelt smør, og pisk bare alt sammen.

Du kan godt bare ta all glasuren på toppen av kaken, men denne gangen tok jeg halvparten i midten. Men det enkle kan ofte være det beste det!


Nam fra Søtmons

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...