onsdag 8. august 2012

Pære- og honningkake


En annen kake jeg fant oppskriften på i "Cake Days"-appen var denne pære- og honningkaken. Den kan minne litt om gulrotkake i og med at det er kanel i bunnen og glasur med de samme ingrediensene pluss honning. Den er skikkelig saftig og, så hvis en er glad i gulrotkake og pærer er denne et fint alternativ...



Pære- og honningkake:
   4 store egg
   1,2 dl sukker
   40 g mykt brunt sukker
   1,2 dl kulturmelk
   1,2 dl flytende honning
   1,2 dl olje
   1 ts sitronskall raspet
   4,5 dl mel
   1 1/2 ts bakepulver
   1 ts natron
   1 ts kanel
   1 ts salt

ca. 20 min midt i ovnen på 170 grader, eller til de er gylden brune på toppen

Karamellpærer:
   3 pærer
   20 g smør
   60 g flytende honning
   40 g sukker

Start med å lage karamellpærene. Skrell tre pærer og skjær de i 12 biter hver på langs. Ha resten av ingrediense i en kjele, smelt sammen og tilsett pærene. Kok de til de er gyldne og myke.

Så lager du kakebunnen. Lag eggedosis av eggene og begge typene sukker. Bland sammen kulturmelk, olje, honning og sitronskall. Bland det inn i egegdosisen mens du mikser på lav hastighet. Tilsett så resten av ingrediensene (det tørre) og miks godt sammen. Så deler du røra likt i 3-4 former (20cm i diameter) og legger likt med pærebiter i en sirkel oppå. Jeg hadde bare en form, så prøvde å fylle på 1/3 av røra i hver omgang med 12 pærebiter på hver, og stekte første laget før jeg tok den ut av forma og la en ny 1/3 av røra i. Så til slutt hadde jeg 3 lag, noe forskjellig høyde, men akkurat det spiller ingen rolle for annet en utseende på kaka.


Så laget jeg glasuren mens jeg lot lagene kjølne helt.

Glasur:
   500 g melis
   100 g mykt smør
   250 g philadelfia
   50 g flytende honning

Miks sammen smør og melis til du får en sandeteblanding. Tilsett philadelfia og honning til den er lett og luftig.

Legg ca 4 ss med glasur mellom hvert lag. jeg valgte å snu det siste laget for å få en jevnere topp på kaken. Og smurte resten av glasuren på sidene og på toppen.


Slik ble kaken seende ut inni, og en kan se at jeg ikke helt klarte å dele røren i tre like deler, men det er bare å være litt nøyere neste gang.


Pyntet med å lage mønster i glasuren og å strø kanel over.





Nam fra Søtmons

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...