tirsdag 18. september 2012

Farmors sveler

Hva gjør du med kulturmelk hvis du ikke drikker det, jo du lager selvfølgelig sveler. Så da sendte jeg melding til farmor og fikk hennes kjempe gode oppskrift på sveler. Jeg har selvfølgelig ikke takke som hun har, og måtte derfor steke de i i panner, noe som gjorde at de ikke ble like fine som hennes, men de smakte ihvertfall som farmors...


Sveler: ca 30
   3 egg
   1 kopp sukker
   1 l kulturmelk
   4 kopper mel
   2 1/2 ts natron
   1 ts vaniljsesukker
   ca. 1/4 ts hjortetakksalt

Pisk eggedosis av sukkeret og eggene. Rør forsiktig inn kulturmelken for hånd, og bland inn mel, natron, vaniljesukker og hjortetakksalt. Jeg brukte en kopp som er ca. 2 dl. For å få ut all kulturmelka kan du ta litt vann i kartongen og riste den før du tar det i røra. Røra skal være litt tjukkere enn vaffelrøre, så hvis den er litt tynn eller tjukk, kan du spe på med enten mel eller vann.


Stek den på takke eller i panne med med smør i på medium varme. Legg på en liten øse med røre og vent med å snu den til du begynner å få ganske store bobler på den "rå" siden, (til den er gylden på steke siden), og stek den gylden på den andre siden og.

Så er det bare å ta fram godt pålegg som syltetøy, ost, brunost og sukker. Er det igjen flere er det bare å putte de i poser og spare til senere. Jeg synes kalde sveler er kjempe gode med nugatti!


Nam fra Søtmons

1 kommentar:

  1. Sveler, sveler, sveler... De er så utrolig gode, og minner meg om ferjer. Å bli servert herlige sveler med hjemmelagd syltetøy, sukker/kanel er rett og slett bare herlig! Og en ting vet jeg, hadde det vært gomme med, hadde jeg vært i den syvende himmel! Disse svelene er forresten noen av de beste jeg har smakt, bare prøv selv!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...