torsdag 10. mai 2012

Brownies-muffins


 
Lillebroren min var syk her om dagen, og når en er syk har en ofte dårlig matlyst selv om det er viktig å få i seg næring så en kan bli frisk igjen. Nå er det kanskje ikke så mye næring i sjoklademuffins, men å få i seg noe er bedre enn ingenting. Derfor bakte jeg disse for å prøve å friste han....

Brownies muffins: ca. 40/50 små
   2,5 dl varm kaffe
   70 mørk sjokolade
   2 egg
   1,2 dl olje
   2,5 dl kremfløte
   5,5 dl sukker
   3,2 dl mel
   3,75 dl kakao
   2 ts vaniljesukker
   1/2 ts bakepulver
   1,5 ts natron

180grader i 20 min midt i i ovnen. 

Lag først kaffen, held den over sjokoladen så den smelter, og sett den til avkjøling. Pisk eggene i 2min på laveste hastighet, deretter tilsetter du oljen og pisker den såvidt inn. Så tilsetter du fløten, så sukkeret og deretter den avkjølte kaffe/sjokoladeblandingen. Det er viktig at du ikke pisker det for mye. Bland sammen alt det tørre, og sil og vend det inn. Fyll muffinsformene 3/4 fulle og sett de i ovnen.

Jeg laget først en sjokoladekrem-glasur som bare rakk til halvparten av muffinsene med:


Sjokoladeglasur:
   100 g smør
   1,7 dl melis
   150 g mørk sjokolade

Pisk sammen mykt smør og melis og tilsett litt avkjølt smeltet sjokolade. Pisk det lenge og flyffy!

Så jeg måtte lage enda en runde med glasur, og denne gangen byttet jeg ut den mørkes sjokoladen med hvit sjokolade. Disse ble ikke like fine, da jeg verken hadde sprøytetupper eller tid til å gjøre meg flid. Men de var vel så gode, om ikke bedre!


Nam fra Søtmons

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...