lørdag 26. mai 2012

Blåbærcupcakes


En venninne hadde bursdag idag, så da ble det bursdags-blåbærcupcakes med vaniljekrem! De var kjempe saftige...


Blåbærmuffins:
   150 g mykt smør
   2 dl sukker
   3 egg
   4,5 dl mel
   2 ts vaniljesukker
   3 ts bakepulver
   1,5 dl melk
   3 dl frosne blåbær

200 grader midt i ovnen i 18-20 min.

Ønsker du med vaniljekrem i midten kan det være lurt å starte med den først, hvis ikke: Pisk smøret og sukkeret til smørkrem, tilsettt eggene og pisk litt til. Bland sammen 4 dl av melet med resten av det tørre og ha det i røra vekselvis med melken. Resten av melet rister du sammen med de frosne blåbærene (frosne, ikke tinte!) og vender blåbærene inn i røra. 

Så er det dags for muffinsenes hemmelighet! Vaniljekremen i midten... 

  1pk vaniljesaus til kokin
   2,5 dl melk
   2 ss sukker

Lag det som det står på pakningen, men tilsett bare 2,5 dl melk slik at sausen blir mye tykkere. La vaniljekremen stå til den blir lunken, rør litt av og til. Så kan du lage en liten grop i deigen oppe i muffinsformen som du kan legge en klatt vaniljekrem oppi. Siden vaniljekremen skal kjølnes kan det være lurt å starte med den først!

Så kan du enten bare servere muffinsene slik med et dryss melis, eller du kan ha på glasur i tillegg.


Jeg er litt kjedlig i glasurveien, da jeg bruker den samme glasuren om igjen og om igjen! Men jeg har funnet en jeg liker veldig godt og som alltid er en suksess, så da bruker jeg den da. Her finner dere oppskriften på glasuren. Jeg brukte oppskrift til 200 g sjokolade denne gangen, og det ble akkurat for lite, hadde igjen en 3-4 muffins som skulle pyntes, men de kan som sagt godt spises uten glasur så det var ingen krise. Jeg tilsatte og ca. 2 ss silt blåbærsaft. Jeg lot en liten neve blåbær stå på benken å tine til jeg kunne mose de til syltetøy, og sile av litt saft. Da fikk den hvite glasuren et litt lillaskjær i seg som passer bra til blåbærmuffins.


Nam fra Søtmons

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...