mandag 17. september 2012

Blåbær - og eplepai med vaniljekrem

I helgen var jeg på hyttetur oppe på fjellet, og der var det masse friske blåbær, så jeg måtte selfølgelig plukke med meg litt. Så av disse blåbærene ble det altså blåbærcookies og blåbær- og eplepai...


Blåbær- og eplepai: 
   3 dl mel
   100 g mykt smør
   1 dl sukker
   3 ss vann
   
200 grader midt i ovnen.

Smuldre sammen ingrediensene og kna sammen til en deig. Bre utover deigen i formen, pass på å få det godt oppover sidene på formen. Hvis du vil ha gitter på paien sparer du litt av deigen senere. Men gitteret er mest av estetiske grunner og kan ofte bare bli styr.

Så prikker du bunnen og forsteker bunnen i 10 min, til den har fått litt farge.

Fyll:
   1 pose eller pakke med vaniljekrem
   1-2 epler (gjerne norske)
   125 g blåbær

Hvis du har pose med vanijefyll lager du den bare som instruksene sier. La den avkjøles litt før du legger det utover den avkjølte paibunnen. Så rensker du eplene og deler opp i biter. Legg de over vaniljekremen og strør til slutt over blåbærene. 


Hvis du ønsker gitter kjevler du utover paideigen som du har igjen, og skjærer strimpler som du legger over blåbærene. 

Stek paien i 15-20 min, til den bynner å bli gyllen.



Server den med krem eller vaniljeis.


Nam fra Søtmons

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...